Άρρωστα Παιχνίδια
Ο Michael Haneke είναι μεγάλο αρρωστάκι. Σοβαρής μορφής! Τα θέματα των ταινιών του βασίζονται στον σαδισμό, τα βασανιστήρια, το μαζοχισμό και την πρόκληση πόνου, σωματικού ή ψυχολογικού, σε άλλους ανθρώπους.
Στο Caché ο σαδισμός είναι με τη μορφή τρομοκρατίας, ενώ στο The Time of the Wolf η οικογενειακή ζεστασιά και η ασφάλεια του σπιτιού δέχονται γερό πλήγμα.
Οι ευρωπαίοι είμαστε συνηθισμένοι σε τέτοιες ιστορίες. Οι έλληνες τα μαθαίναμε και στη μυθολογία (βλ. Προκρούστης). Η ευρωπαϊκή λογοτεχνία και κινηματογραφία βρίθει από σαδιστικά έργα. Ο de Sade δεν είναι καν ο πρώτος διδάξας, αλλά είναι αυτός που φαίνεται να αγαπάνε πιο πολύ οι κινηματογραφιστές.
Οι αμερικάνοι έχουν φτάσει σε αυτό το σημείο σαδισμού στις ταινίες τους, πολύ πρόσφατα, με τα Hostel κ.ά., τα οποία μην τα κράζετε, είναι ευφυέστατες ταινίες και βασισμένες σε πραγματικά ανθρώπινα πάθη. Δε νομίζω να είναι τυχαίο που ο Eli Roth έβαλε το Hostel στη Bratislava και όχι στο Ohio…Στις αμερικάνικες ταινίες, η Ευρώπη είναι για το σαδισμό και η Αμερική για τους serial killers.
Είναι χαρακτηριστικό ότι συνήθως οι σαδιστές, αλλά και οι serial killers, οι θύτες γενικά, είναι πλούσιοι, μορφωμένοι και από πολύ καλή οικογένεια. Δεν έχουν τίποτα καλύτερο να κάνουν; Θέλουν να πολεμήσουν την ανία τους; Ή όσο πιο εκλεπτυσμένος γίνεται ένας άνθρωπος στο σώμα και το πνεύμα, όσο πιο πολύ πλησιάζει το τέλειο, τόσο πιο κοντά φτάνει στο ζώο μέσα του;
3 Σχόλια στο Άρρωστα Παιχνίδια
Συφωνώ γενικά με τα γραφόμενα σου αλλά νομίζω ότι η βασική διαφορα μεταξύ Hostel και Funny Games έγκειται στο ότι το πρώτο θέλει να προκαλέσει προσφέροντας απλόχερα σκηνές βίας, αίματος και σαδισμού ενώ το δεύτερο κάνει το ακριβώς αντίθετο. Χωρίς να δείξει ουσιαστικά ούτε μία σκηνή φονού απλά και μόνο φυλακίζοντας το θεατή σε μία κατάσταση χωρίς διέξοδο γίνεται πιο σκληρό για αυτόν από οποιαδήποτε σκηνή με κομμένα χέρια ή πόδια και βγαλμένα μάτια, βγάζοντας έτσι τη γλώσσα στις ταινίες που χρησιμοποιούν τέτοιες μεθόδους για να προκαλέσουν τρόμο.
Όσο για το λογο που το Hostel διαδραματίζεται στην Μπρατισλάβα νομίζω ότι θα πρέπει να τον αναζητήσουμε στην άγνοια του μέσου αμερικάνου που αν τον ρωτήσεις τι γνωρίζει για αυτή, στην καλύτερη περίπτωση δεν θα ξέρει καν που είναι. Είναι και αυτό κομμάτι του τρόμου που σκοπεύει να προκαλέσει η ταινία.
Δεν έχω καμία διάθεση να κράξω το Hostel ή παρεμφερής ταινίες αλλά πιστεύω ότι το Funny Games βρίσκεται σε άλλο κινηματογραφικό επίπεδο.
Συγνώμη, παρεξηγήθηκα, δε συγκρίνω τις ταινίες, ούτε κινηματογρφικά, ούτε σεναριακά, ούτε κλίνω προς κάποια απαραίτητα (και αν είναι να κλίνω, σίγουρα προτιμώ το funny games). Μιλάω για άρρωστα παιχνίδια στην ζωή, επηρεασμένη από κάποιες ταινίες και κάποια βιβλία. Μιλάω για σαδιστές και όχι για το πώς προκαλεί η μία ή η άλλη ταινία. Για μένα οι ταινίες που αναφέρω δεν προκαλούν τον τρόμο, δεν γυρίστηκαν για αυτό. Δείχνουν κάποια τέρατα της ανθρώπινης φυλής και τα δείχνουν επί τω έργω. Δείχνουν ανθρώπινα πάθη (σαδισμός, επιθυμία για φόνο).
Οι αμερικάνοι γνωρίζουν για τους serial killers, εξού και οι αναρίθμητες σχετικές ταινίες, δε γνωρίζουν όμως για τον σαδισμό, στη μορφή που παρουσιάζεται στο funny games-καιρός να τον γνωρίσουν με το funny games US...Οι αμερικάνοι στο μυαλό τους έχουν την Ευρώπη ως την πατρίδα της διαστροφής - κάτι σχετικό αναφέρεται και στο eurotrip, ταινία που έχει κάποιες ομοιότητες με τα hostel...αλλά στο eurotrip η διαστροφή είναι σεξουαλική, ενώ στα hostel είναι αιματηρή.
ΟΚ καμία αντίρρηση επ΄αυτού, μάλλον το δικό μου σχόλιο δεν ήταν ακριβώς στο θέμα του post. Περισσότερο πήρα αφορμή για να διατυπώσω άποψη για τη σχέση του FG με άλλες σαδο-τρομοταινίες
Άφησε το σχόλιο σου